Top Drawer Second Skin (2011)
Who pays the actual price for the clothes produced?
Between 1996 and 2011, approximately 250,000 Indian farmers took their own lives after becoming trapped in debt spirals, partly as a result of agricultural market liberalization in 1995 and the introduction of genetically modified crops. The majority were cotton farmers, but the actual numbers are likely much higher since certain social groups, prohibited from owning land, are not included in the statistics.
Top Drawer Second Skin illuminates the unequal structures between Western consumers and raw material producers in the clothing industry. Today's consumption patterns—with low-price chains, constant availability, and overconsumption—occur at the expense of the environment and people's well-being.
The title is a play on words where Top Drawer alludes to the Victorian upper class's term for the top drawers in their bureaus where they stored their most valuable possessions: jewelry and their finest clothes. The expression is used today to denote social status based on family history and economic capital—wealth often built on British colonialism, including in India. Second Skin refers both to clothing as identity markers where the body is an arena onto which we project our identity, and simultaneously to how cotton farmers are exposed to harmful pesticides directly on their skin, with devastating consequences such as chemical poisoning, increased cancer risk, and sterility.
Top Drawer Second Skin is constructed from approximately 100 front and back pieces from discarded cotton t-shirts sewn together by hand. The installation in the picture approx. 300 x 280 x 250 cm exclusive rope. The ropes are adjusted depending on the ceiling height. Size of the work is 650 x 400 cm.
Top Drawer Second Skin (2011)
Vilka betalar egentligen priset för de kläder som produceras?
Mellan 1996 och 2011 tog cirka 250 000 indiska bönder sina liv efter att de fastnat i en skuldspiral, delvis till följd av jordbrukets marknadsliberalisering 1995 och introduktionen av genmodifierade grödor. Majoriteten var bomullsodlare, men mörkertalet är stort då vissa samhällsgrupper, förbjudna att äga mark, inte ingår i statistiken.
Top Drawer Second Skin belyser de ojämlika strukturerna mellan västerländska konsumenter och råvaruproducenter i klädindustrin. Dagens konsumtionsmönster – med lågpriskedjor, ständig tillgänglighet och överkonsumtion – sker på bekostnad av miljö och människors välbefinnande.
Titeln är en ordlek där Top Drawer anspelar på viktorianska överklassens term för de översta lådorna i byrån där de förvarade sina värdefullaste ägodelar; juveler och de finaste kläderna. Uttrycket används idag för att beteckna en social status baserad på familjehistoria och ekonomiskt kapital – rikedomar ofta byggda på brittisk kolonialism, bland annat i Indien. Second Skin syftar både till kläder som identitetsmarkör där kroppen är en arena vi projicerar identitetsprojektet på, samtidigt till hur bomullsodlare exponeras för skadliga bekämpningsmedel direkt på huden, med förödande följder som kemiska förgiftningar, ökad cancerrisk och sterilitet.
Top Drawer Second Skin är konstruerad av ca 100 fram och bakstycken från avlagda bomulls t-shirts ihopsydda för hand. Installationen på bilden ca 300 x 280 x 250 cm exklusive rep. Repen justeras beroende på takhöjd. Storlek på verket är 650 x 400 cm.